Apotek 1:

Trumfet gjennom apotekvalget

Prosjektstatus:
Pågående

Samarbeidspartnere:
IUM

År:
2021

 

 

Selv om Apotek 1 er markedsleder i kategorien sin, visste ikke flertallet av kundene hvilket apotek de handlet på. Når konkurransen tilspisset seg, ble det dermed viktigere å gi folk en grunn til å orientere seg.

 
 
 
 

Her var vi

Apotek 1 er Norges største apotekkjede med en markedsandel på nesten 50 %. Problemet var at bare et fåtall av apotekkundene visste hvilket apotek de handlet hos.

 
 
 
 

Hit skulle vi

Målet vårt var å gjøre likegyldige forbrukere til bevisste forbrukere med en preferanse for Apotek 1, og ikke konkurrentene.

 
 
 

Dette gjorde vi

For å øke folks bevissthet tok vi tak i en fordel som konkurrentene ikke kunne duplisere, en ny avtale som gjorde at to millioner Trumf-medlemmer nå fikk bonus ved alle kjøp hos Apotek 1.

 

Dette fikk betydning for budskapet i kommunikasjonen og for fysisk og digital butikk. Mediestrategien ble å være nære kjøpsøyeblikk, men likevel langt nok unna til at folk kunne ta et aktivt valg om å besøke Apotek 1. Denne strategien gjorde at kanaler som utendørs med strategiske plasseringer rundt konkurrentene ble valgt. I tillegg til radio og displaybannere.

 
 
 
 
 

 

Ideen ble også tatt ut på radio – en kanal mange bruker når de er på farten.

 
 

Dette oppnådde vi

Kombinasjonen av en god forretningsmessig avtale, en kreativ idé og skreddersydde uttak i stort volum, gjorde at Apotek 1 oppnådde det de ønsket. For landets to millioner Trumf-kunder var ikke apoteket lenger bare et apotek.