UiT Norges arktiske universitet:

Finn plassen din i nord

Samarbeidspartnere:
Regissør: Roar Uthaug
Produsent: Knut Jensen
Produksjonsbyrå: Heimlich
Aftereffects: Stardust Effects
- Otto Thorbjørnsen.

UiT Norges arktiske universitet er en stor og viktig institusjon i den nordlige landsdelen. Hovedmålet deres er å bidra til å beholde studenter og kompetanse i nord og å trekke nye folk fra andre deler av landet nordover.

 
 
 

En skulle tro dette var en grei oppgave, men det viste seg at søringer har en del fordommer og feilaktige antakelser om livet i nord. Sleng på manglende stolthet og økt fraflytting fra landsdelen, og du har et nokså dårlig utgangspunkt.

“Jeg er usikker på om UiT er like bra som NTNU og UiO.”

“UiT er et lite universitet som ikke har studier jeg vil gå på.”

“De har rar dialekt der.”

Basert på innsikten ble oppgavene våre tydelige: vi skulle motbevise søringers feilaktige antakelser og fordommer, samtidig som vi skulle skape stolthet i nord. For å kunne oppnå begge målene samtidig bestemte vi oss for å sette de feilaktige antakelsene og fordommene opp mot de fantastiske sannhetene til UiT og Nord-Norge.

 
 
 

Slik landet vi på “Finn plassen din i nord”, en kampanje hvor vi ville snu negativitet om til emosjonelle fordeler. UiT er nemlig ikke som andre universiteter – det er enda bedre! Ikke bare er det et breddeuniversitet med høy faglig kvalitet – her, langt nord, blir du også møtt av fantastiske kontraster. 

Her oppe møtes lyset og mørket, varmen og kulden, lille nord og store verden. Her møtes gamle tradisjoner og nye, banebrytende tanker. Det er rett og slett noe med den plassen der.

 
 

Dette var utgangspunktet vi skulle kommunisere ut til potensielle nye studenter over hele landet. Kampanjen er delt inn i ulike faser. Vi startet med en hovedfilm og en rekke kortere filmer – som alle skulle vekke målgruppens oppmerksomhet og skape et rom for å kunne fortelle mer om plassen UiT.

I oppfølgende faser har vi kjørt retargeting-materiell bestående av en rekke artikler hvor studenter forteller om hva de liker så godt med den plassen her. I tillegg har vi segmentert ut forskningsartikler som er med på å vise hvilken tyngde som ligger i Nord-Norge. 

Studentene ble med videre og spiller hovedrollene i alle kampanjens elementer. Vi blir med dem på universitetet og får ekte historier om livet i nord. Samtidig ble målgruppen kjent med gjengen på UiT og kunne føle på en viss tilhørighet til plassen de snart skal studere på.