Samarbeidspartnere:
Filmic Art AB – film og videoprosuksjon

Perceptor – Markedsundersøkelser/research

Nr14 – Lydproduksjon

Norad:

17 bærekraftsmål
ble til 17 nye begreper

Norad forvalter norske bistandsmidler, og skal opplyse om hvordan midlene brukes. Sentralt i det arbeidet står FNs bærekraftsmål, da er det naturlig at økt kjennskap om målene i seg selv er et kommunikasjonsmål. Med det må noen igjen snakke om bærekraft, et trist og vanskelig tema som folk er lei av å snakke om.

 
 
 
 

Vår løsning ble sentrert rundt en god nyhet: gjennom mat og matsystemer når vi bærekraftsmålene mer effektivt. Vi forenklet budskapet, og med et omfattende researcharbeid bak hvert eneste nyord, ble mateffekten en realitet. Mateffekten ble paraplybegrepet for hele kampanjen, og hvert av de 17 bærekraftsmålene fikk hvert sitt begrep, som for eksempel mål nummer 9: «Finansfisk».

 
 
 
 
 
Mateffekten ikoner

Vi skapte et kunnskapsunivers der koblingen mellom mat og effekten på bærekraftsmålene var så enkel som mulig, både visuelt og verbalt. Sammen med de nye ordene brukte vi paletten fra bærekraftsmålene, og råvarer i sin enkleste form, så bananer, bønner og fisk kunne fortelle sin egen historie om alt fra likestilling til klima.

 

Kampanjen ble en suksess. Mateffekten ble valgt som årets navn og tema på fredsprisforumet i 2021, og verdens ledende politikere og eksperter snakket om «fredsmais», «techtomat» og «likestillingsris».