Aftenposten

Aftenposten tar opp kampen mot skråsikkerheten

Aftenposten lanserer i disse dager en omfattende reklamekampanje hvor de setter søkelys på skråsikkerheten. Når skråsikkerhet fører til et mer polarisert samfunn, er Aftenpostens rolle å gjøre leserne mindre skråsikre. Kampanjen er utarbeidet i samarbeid med Los & Co. 

Prosjekt status

Pågående

Samarbeidspartnere

Einar Film

År

2020

Med kampanjen ønsker Aftenposten ta en tydelig posisjon i markedet og gjøre seg attraktiv for en større andel av målgruppen. I tillegg har det vært et ønske å produsere reklame som blir lagt merke til og som skaper engasjement.

Ta en rolle i samfunnsdebatten

– Denne kampanjen prøver å sette fokus på verdien av å tvile. Vi tror nemlig at alle har godt av å være litt mindre skråsikre, og at debattene blir bedre hvis begge sider er nysgjerrig på hva den andre parten mener. Denne holdningen tror vi mange av leserne våre deler, og vi mener at nettopp denne nysgjerrigheten er det som gjør det verdt å være Aftenposten-abonnent, uttaler Marius Thorkildsen, merkevareansvarlig i Aftenposten.

Reklamefilmene belyser på en humoristisk måte at det ikke nødvendigvis trenger å være noen sammenheng mellom hvor skråsikker man er og hvor mye kunnskap man har om et tema. Vi møter en mann som har tatt konsekvensen av sin væremåte og oppsøkt sin fastlege for å finne ut om det finnes noen vei ut av uføret. Filmene er produsert av Einar film, og Aksel Hennie har regien.

– Tydeliggjør Aftenpostens posisjon i markedet

Rådgiver i Los & Co, Bjørn Kjetil Tønnessen, sier at byrået i samarbeid med Aftenposten har jobbet ut et solid fundament som skal plassere merkevaren trygt og relevant i samfunnsdebatten. Med en så kjent og solid merkevare har dette grunnlaget vært ekstra viktig.

Univers som står ut

– Det har vært en utrolig givende prosess å få være med å løfte Aftenpostens tilstedeværelse i reklamebildet. Vi har lagt vekt på å finne et univers som står ut, som bygger på avisens fundament og som kan være en plattform for nye kampanjer, uttaler Ragnar Roksvåg, tekstforfatter og partner i Los & Co.

Kampanjen lanseres med nye reklamefilmer for TV og YouTube. Samtidig er det utarbeidet materiell til web, print og sosiale medier.