Kaos

Bærekraftige produkter for barn

Skjermbilde 2020 08 24 kl 09 50 23

Kaos selger småbarnsutstyr som kombinerer funksjonalitet og design, og som varer gjennom flere faser. For å gi kundene god kvalitet til bedre pris, bestemte Kaos seg for å kutte ut forhandlerleddet. Los & Co står bak den nye nettbutikken.

Prosjekt status

Pågående

Samarbeidspartnere

År

2020

Da svigerinnene Gineline Kalleberg og Mette Bordal Hansen fikk barn, ble de frustrerte over den korte levetiden på produkter fordi barn vokser så fort. Etter å ha erkjent at de selv ble del av en bruk-og-kast mentalitet, fant de ut at de måtte gjøre noe med saken.

Fant en potensiell nisje, og gjorde noe med det!

Med bakgrunn fra design og merkevarebygging, startet de å utvikle lekre, funksjonelle og bærekraftige produkter som de selv ønsket seg. Resultatet er suksessmerket Kaos, som har vunnet flere priser for produktene sine - både når det gjelder design og funksjonalitet.

«I 2019 besluttet vi å kutte alle forhandlere i Norge, som Babyshop og Illums Bolighus, til fordel for å gi kundene våre bedre kvalitet til bedre pris. Da ble det forretningskritisk å lansere en nettbutikk som fungerer optimalt», sier Gineline Kalleberg, gründer og eier i Kaos.

Blir man glad i noe, tar man bedre vare på det!

Siden 2015 har Kaos utviklet en stadig større kolleksjon med kvalitetsprodukter, og alle produktene er produsert med et så lavt miljøavtrykk som mulig. Å lage ting som kan brukes lenge, som også kombinerer funksjonalitet og design – bidrar til at folk tar vare på produktene og gjenbruker i større grad.

Skjermbilde 2020 08 24 kl 09 49 35

Itskaos.com er et samarbeid mellom webbyrået Stök i Sverige og Los & Co. E-commerce-plattformen heter Centra.

«Vi i Los & Co brukte lang tid på å utvikle et designsystem, som nå gjør at vi kan få ut store produktkataloger i løpet av veldig kort tid. Kaos var en av de første kundene som prøvde dette nye systemet. Da vi hadde kartlagt hvilke funksjoner vi skulle bruke, gikk det fort å få ut hele varekatalogen. Vi brukte bare litt over to uker på implementeringen og digitaliseringen av den eksisterende profilen. For at nettbutikken skulle avspeile Kaos sine produkter, rendyrket vi det tidløse uttrykket som norsk design er kjent for», sier designer Caroline Solheim.

Skjermbilde 2020 08 24 kl 09 48 55
Skjermbilde 2020 08 24 kl 09 49 14
«Bare 4 måneder etter lansering så vi en enorm salgsvekst på nesten 300 %.»
Gineline Kalleberg, Kaos

«Vi fikk endelig en felles plattform for alle kundene våre, også dem i utlandet. Bare 4 måneder etter lansering så vi en enorm salgsvekst på nesten 300 %. Før den nye nettsiden vår ble lansert hadde vi 90 % av omsetningen vår i Norge. Allerede én måned etter lansering av den nye nettsiden, kom 40 % av omsetningen vår fra utlandet. Og i dag sender vi varer til 24 land», avslutter Gineline Kalleberg i Kaos.

«Målet til Kaos er å forandre hele industrien for småbarnsutstyr. Vi er stolte av å hjelpe dem med å nå målene sine,» sier Per Olav Walmann, digital rådgiver i Los & Co Labs.