Statens Vegvesen

Nå blir det vanskeligere å kjøre tunnel på Vålerenga

Statens vegvesen og Los & Co har fått med seg en rekke VIF-profiler for å vise at det blir vanskeligere å kjøre tunnel på Vålerenga i år.

Prosjekt status

Pågående

Samarbeidspartnere

År

2020

Fra 8. juni stenger Statens vegvesen det ene av to løp i Vålerengtunnelen som både skal oppgraderes og få et nytt togspor over seg. Med 60.000 daglige passeringer betyr det lange køer om ikke mange nok velger å reise på andre måter eller til andre tider.

Etter en anbudskonkurranse fikk Los & Co oppdraget med å informere de reisende, slik de også gjorde ved stengingen av Brynstunnelen for to år siden.

– Å nå alle med et budskap i Oslo, lar seg ikke gjøre uten betydelig digital innsats. Los & Co har bevist at de har greid å flytte trafikk fra tunnelene våre tidligere. Vi er glade for å kunne ha de med på laget når vi nå må gjøre det samme en gang til, bare med en enda mer sentral tunnel, sier Lars Helge Rasch som er Statens vegvesens kommunikasjonsansvarlige for alle tunneloppgraderingsprosjekt i Norge.

Ingen tunneler på banen

Med på laget denne gang er også Vålerenga-profiler som Aron Dønnum, Herolind Shala og Ivan Näsberg. For selv om det nå endelig er fastslått at det blir fotballstart, lover de at det også på banen skal bli vanskelig å få kjørt tunnel i år.

I en rekke små reklamefilmer viser de hvordan et hvert forsøk på å kjøre tunnel vil bli effektivt stoppet.

Når turen nå var kommet til Vålerengtunnelen, var det naturlig å spørre om hjelp fra lokale. Vi er veldig glade for at VIF ble med for å fortelle hele Oslo-regionen om dette, sier Jan Cato Tangen og Carina Laurhammer, kreatører i Los & Co.

Snarvei-omvei

Snarveien som blir omveien, og omveien som blir snarveien, er en videreføring av konseptet som ble brukt under stengingen av Brynstunnelen. Det vil romme alt fra tunneler som ringer hverandre på radio for å lære av hverandres erfaringer, med tydelige sosiolekter fra Vålerenga og Smestad, til mer tradisjonell annonsering i aviser i og utenfor Oslo.

–  Når kapasiteten i tunnelen halveres vil det påvirke trafikkbildet ikke bare ved Vålerengtunnelen, men på riksveiene i hele Oslo og i nærmiljøet. Det er derfor et betydelig andel reisende som i god tid før åpning – og gjennom året – må få informasjon og hjelp til å velge alternativer. Hvis ikke blir det kø; frustrerende for den enkelte og kostbart for samfunnet, sier rådgiver Christin Elvegård i Los & Co.