Statens vegvesen

Takk for oppmerksomheten

Statens vegvesen tar nye grep for å redde flere liv, og lanserer en ny nasjonal trafikksikkerhetskampanje. I samarbeid med Los & Co er de nå i gang med å takke – for den livsviktige oppmerksomheten.

Prosjekt status

Pågående

Samarbeidspartnere

Bacon OSL

Jon Martin Førland

Morten Norvang

Sheriff

Wavemaker

År

2018

3 av 10 alvorlige ulykker skjer på grunn av uoppmerksomhet. Ikke bare på grunn av mobiltelefonen – det er flere oppmerksomhetstyver som i sum utgjør mer risiko enn man er klar over: Vi snakker og spiser, styrer med unger i baksetet, bytter kanal, sjekker mail, tenker på jobb og middag, titter i speilet og leser kart – mens vi kjører.

På noen få, korte sekunder kan du tilbakelegge en strekning like lang som en fotballbane, omtrent i «blinde». Men i trafikken er vi avhengig av å kunne stole på at de vi møter på veien har oppmerksomheten sin rettet mot bilkjøringen.
Rita Helen Aarvold, prosjektleder i Statens vegvesen.

Premiere på NRK Dagsrevyen

Los & Co har utviklet den nasjonale trafikksikkerhetskampanjen om oppmerksomhet, etter at byrået vant anbudskonkurransen i 2017. Tirsdag 5. juni ble kampanjen lansert med nesten 200 vegvesen-ansatte fra alle regioner som gikk ut og takket bilister for oppmerksomheten, sammen med samferdselsminister Ketil Solvik Olsen og veidirektør Terje Moe Gustavsen. Den første kampanjefilmen fikk premiere på NRK Dagsrevyen samme kveld.

En positiv motivasjon

Andre vegvesen-kampanjer om fart og bilbelte gjelder konkret atferd som kan kontrolleres under tydelige lovbestemmelser. Med uoppmerksomhet er det ikke slik. Derfor ønsket vi et positivt kampanjebudskap, som tar utgangspunkt i at det store flertallet av norske bilister faktisk ønsker å være ansvarlige, sier rådgiver Christin Elvegård i Los & Co.

– En slik holdningskampanje er en fantastisk anledning til å vise at kommunikasjon kan gjøre en forskjell. Vi skal faktisk redde liv. Vi har jobbet tett med Statens vegvesen for å finne balansen mellom å bygge kunnskap om hvilken alvorlig risiko distraksjoner er, samtidig som vi kan motivere til en endring. Positiv forsterkning fremfor pekefinger, sier kreativt team Jan Cato Tangen og Carina Laurhammer i Los & Co.

Kampanjebudskapet “Takk for oppmerksomheten” er derfor både en reell takk for oppmerksomheten norske bilister viser hverandre i trafikken hver dag, og en oppfordring til å forsterke gode vaner.

I kampanjens første fase vil norske sjåfører takkes gjennom filmer på TV og sosiale medier, som bygger kunnskap om temaet og lar deg oppdage hvilket faremoment for eksempel sminking i fart kan være. Gjennom et samarbeid med P4 vil helgen 8-10 juni vies oppmerksomhetskampanjen der reportere skal ut i trafikken over hele Norge. En digital takkestafett er allerede i gang, og en rekke andre aktiviteter vil fortsette de neste årene kampanjen varer.

Filmene er produsert av henholdsvis Bacon v/regissør Jacob Marky og Sheriff/Flambert v/regissør Alexander Halvorsen.