HSMAI-gull til Nettbuss og Los & Co

Hele fem ganger måtte markedssjef Svein-Arne Vik og resten av teamet fra Nettbuss og Los & Co opp på scenen da HSMAI delte ut priser på vegne av reiselivsbransjen onsdag 10. januar.

Dato

11. Januar 2018

Skrevet av

Christina Lystad

Prosjektet «Vis meg Norge!» lot nordmenn vise frem sitt favorittsted til en som er ny i Norge. Det ble gjennomført sommeren 2017, i nært samarbeid mellom Los & Co, Nettbuss og Norsk Folkehjelp. Du kan se film om prosjektet øverst i saken.

Om vinnerkampanjen uttalte juryen i kategorien «Sosialt ansvar»: «Det er en økende bevissthet om bedrifters sosiale ansvar, og behovet for «å gjøre de rette tingene riktig». Det er veldig bra. Det var mange gode bidrag å velge blant i år. Årets vinner bruker produktet sitt til å gjøre noe bra for andre. De har laget en nydelig kampanje som både evner å markedsføre produktet og samtidig skape nye gode relasjoner mellom folk. I samarbeid med Norsk Folkehjelp ble flyktninger og andre nye i Norge som ville ut på tur koblet mot frivillige. Dette var hjertevarmt rett og slett. Vinneren er Nettbuss express med “Vis meg Norge”. HSMAI gratulerer!»

– Los & Co har kommet fram med en enormt god ide, og vi var aldri i tvil om å slå til på det kreative, fortalte Svein-Arne Vik fra scenen prisutdelingen.

I tillegg til gull i kategorien «sosialt ansvar», fikk kampanjen hederlig omtale i «Sosiale medier», «Reklamefilm i online medier», «Kampanje» og «Utendørs, gerilja, stunt».

– Vi skal ikke legge skjul på at nettopp denne kampanjen har vært et hjertebarn, forteller tekstforfatter Karl Nystøyl. I «Vis meg Norge!» har vi jobbet med ekte mennesker, ikke skuespillere. Før vi i det hele tatt kunne tenke på kommunikasjon, måtte vi finne og koble et stort antall reisende, som ikke kjente hverandre. Det hadde ikke vært mulig uten et tett samarbeid med Norsk Folkehjelp og Nettbuss.

Vi har dessuten satt store deler av byrået i sving, med alt fra design av logo og nettsider til løpende kontakt med asylmottak og journalister. At «Vis meg Norge!» blir premiert i fem så forskjellige kategorier, viser hvor omfattende kampanjen har vært.

Teamet fra Los & Co har vært rådgiver Harald Seip, tekstforfatter Karl Nystøyl, art director Marius Halvorsen, produsent Katrine Øiestad, digital rådgiver Lukas Szachanski, journalist Hedvig Haraldstad, digital medierådgiver Lise Victoria Møller, formgiver Dejan Vukic og designer Jonathan Averstedt.

Willy Nikkers og Anton Ligaarden har stått for filmproduksjon, mens nettsidene ble utviklet av Kodebyraaet.