Internasjonale ambisjoner

Erland, Jan Christian og Gørill smiler til kameraet

Los & Co og Neue Design Studio opplever begge økt etterspørsel fra selskaper med internasjonale ambisjoner. Nå forener de krefter for at kundene skal nyte godt av begge byråers spisskompetanse.

Dato

13. Februar 2018

Skrevet av

Christina Lystad

– Her er det naturlig å tenke at én pluss én blir tre. Neue er et av de mestvinnende designmiljøene i Norge og har høstet stor internasjonal anerkjennelse for en rekke jobber. Arbeidet med de nye norske passene er et eksempel. De har også andre kunder som ser ut over Norges grenser og en portefølje av arbeider med imponerende høy internasjonal kvalitet, sier Jan Christian Fosseidbråten, arbeidende styreleder i Los & Co.

–  Mange av kundene våre kommuniserer på en global scene – der vår bakgrunn med fokus på skandinavisk design, kultur og historiefortelling kan bidra til å gi en annerledes stemme. Begge byråene har flere kunder som ruster seg for en internasjonal hverdag. Noen er i startgropa, andre har for lengst gjort hele verden til sitt marked. Kunder som Sweet Protection, New York baserte Templi samt Solution Seeker – en AI-startup innen energisektoren jobber allerede internasjonalt, så det ligger mange spennende muligheter foran oss, sier daglig leder Gørill Kvamme i Neue Design Studio.

– Los & Co sin kompetanse innen kreativitet og konseptutvikling og satsning på produkt- og tjenesteutvikling med et internasjonalt fokus passer oss godt. Neue vil bestå som en egen merkevare, og vi skal fortsette å være god på det vi er gode på, samtidig som vi kan trekke på et større miljø i mer omfattende prosjekter, fortsetter Kvamme.

Den formelle delen av samarbeidet er at Los & Co Holdning kommer inn på eiersiden hos designbyrået. Neue og Los & Co er allerede i gang med felles prosjekter.

– Med dette samarbeidet får vi muligheten til å lære av hverandre. Norske merkevarer kan i stadig mindre grad gjemme seg bak landegrenser og vi må evne å snu oss raskere enn før. Det er vår evne til å tenke annerledes på tvers av fag som vil løse morgendagens kommunikasjonsutfordringer. Om man vil ut i verden eller ikke. Da må ulik spisskompetanse sitte tett på hverandre for å få rask nok fart ut i markedet, sier Fosseidbråten.