Konkurranse!

IxDA-prisen for fremragende design til Hurtigruten og Los & Co

I år gikk Los & Co til topps i Visuelt med IxDA-prisen for kampanjesiden ”Plant Your Flag” – en del av Hurtigrutens hittil største satsing på oppdagelsesreiser.

Dato

9. Juni 2017

Skrevet av

Christina Lystad

Kategori

Konkurranse

Kampanjesiden er et kreativt univers, forankret i Roald Amundsens polferd i 1911. Over hundre år senere ønsker Hurtigruten å inspirere folk til å plante sitt eget flagg på noen av verdens mest eksotiske og avsidesliggende steder.IxDA-prisen hedrer fremragende interaksjonsdesign hvor brukeropplevelse står i fokus, og prisen deles ut av IxDA Oslo og Grafill. 

Hele kampanjen har vært et omfangsrikt og ambisiøst prosjekt, og inkluderer alt fra minidokumentarer, reklamefilmer, landingsside, annonser, digital spredning og CRM-plan – en omfattende markedsføring av Hurtigruten som leverandør av oppdagelsesreiser av de helt sjeldne. Totalt har rundt 12-15 stykker på Skuret jobbet med prosjektet. I spissen for selve arbeidet med nettsiden står designer Jonathan Averstedt og leder for design og produktutvikling Per Olav Walmann, som roser alle involvert i prosjektet.

– Det er stor stas å vinne den ‘voksne’ digitale prisen for den største kunden vår. Seriøst bra! Kudos til alle involverte både hos Hurtigruten, oss i Los & Co og ikke minst, våre partnere Værsågod og Fantefilm. Det er knallgøy at vi endelig får vise at vi hevder oss også som et digitalt miljø på øverste nivå, sier Walmann.

Juryens kommentar

Kampanjesider er vanligvis en kategori preget av raske løsninger og kortsiktig gevinst, og er sjelden det første som slår oss når vi snakker om det beste innen norsk interaksjonsdesign. Hurtigruten har med «Plant your flag» tatt et grep på kampanjeformatet som overbeviser stort.

Løsningen er et klasseeksempel på hvordan godt håndverk, en helhetlig strategi, og fokus på målgruppens behov kan løfte den tradisjonelle kampanjesiden fra en digital reklameplakat til det som føles som starten på ditt livs største eventyr. Gjennom en flyt som bygger opp under ekspedisjonsfølelsen tar «Plant your flag» oss med på en reise der samspillet mellom interaksjon, design og innhold bygger historier som oppfordrer til rikere reiseopplevelser og bringer frem en Amundsen i oss alle. 

Juryen gratulerer med IxDA-Prisen 2017 og venter i spenning på VR-versjonen av «Plant your flag»!

Les mer her.