Tenk Tre:

Så skogen for mer
enn bare trær

Prosjektstatus:
Pågående

Samarbeidspartnere:
Wordup Projects, Bleckout,
Lineup Film, Emil Sollie,
fotograf Håvard Jørgensen

År:
2019

Sammen med Skogeierforbundet lagde vi et årelangt bransjeinitiativ som forener hele verdikjeden ved å snakke om en råvare som er helt avgjørende for det grønne skiftet.

 
 
 
 

Her var vi

Norges Skogeierforbund er en sentral overbygning for fire skogeiersamvirker og rundt 35 000 skogeiere over hele landet. Problemet var at dette var både ukjent og komplisert for de aller fleste nordmenn. Da er det vanskelig å skape aksept og forståelse for hvordan norske skoger skal forvaltes.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hit skulle vi

Målet var å påvirke befolkningens oppfatning av skognæringen og skape forståelse for hvordan man driver et økonomisk og bærekraftig skogbruk.

 
 

Dette gjorde vi

For å endre debatten om hvordan norske skoger forvaltes, var det viktig å nyansere folks bilde av skogen. For de aller fleste er skogen et sted for hyggelige naturopplevelser, som den klassiske «søndagsturen». Kommunikasjonsoppgaven ble å gi folk et nytt syn på skogen.

 

Vi lagde «Tenk Tre!». Dette initiativet fikk logo, visuell identitet og hjemmesiden tenktre.no ble hjemmet til et redaksjonelt innholdsunivers for å fortelle om hvorfor og hvordan vi bør bruke mer tre.

 
 
 
 
 

Dette oppnådde vi

Bransjen har samlet seg og brukt materiell fra Tenk Tre i egne arrangementer, som Arendalsuka. Skogeiere som før ikke ville stikke hodet frem i frykt for konflikt med naturvernere, snakker nå med en større stolthet som forvaltere av en fornybar ressurs i en viktig næring.

 

Det er kommet til en rekke ambassadører, som blant annet den verdenskjente møbelprodusenten Jan Christian Vestre, ski-maker Endre Hals, energianalytiker Tina Saltvedt, samt arkitekter og helsepersonell som fremsnakker bruken av tre for bærekraft og inneklima.

 

Initiativet har også fått mye redaksjonell oppmerksomhet, både i Aftenposten og i mange mindre lokale aviser rundt omkring.